Wij, het team van het IKC de Dubbeldekker in Numansdorp zitten midden in het IKC-brede implementatieproject om succesvol samen te werken met elke ouder. We gebruiken daarvoor de Glans-techniek. Misschien ben je de techniek tegengekomen bij de Luizenmoeder?
We zullen jullie regelmatig, ongeveer iedere twee maanden, op de hoogte houden van de voortgang van het project. Nu willen we jullie vooral vertellen wat de Glans-techniek inhoudt.
De Glans-techniek
Deze methode combineert een uitdagende ambitie met een systematische aanpak en met excellente communicatie van alle professionals in ons IKC. Met deze mix bouwen we stap voor stap aan goede samenwerkingsrelaties met de ouders van elk kind. Want juist door goede samenwerkingsrelaties met ouders ontwikkelen kinderen zich maximaal, zo leert onderzoek.
Iedere letter verwoordt een essentieel ingrediënt.
G Grondhouding
De grondhouding, die past bij partnerschap, bij respect voor en omgaan met de verschillen in mening en achtergrond. Wij als professionals zorgen ervoor dat wij samenwerken met ouders, waardoor we de basis zijn van de driehoek ‘kind-ouder-pedagogisch medewerker/leraar’. Achter ieder kind staan twee ouders en voor elke ouder staat diens kind.
L Lijn door het hele IKC heen
Het is een uitdaging om in ons IKC onze manier van samenwerken met ouders op elkaar af te stemmen, zowel binnen de kinderopvang als binnen de school. Vooral de overgangsmomenten van kinderopvang naar school en van school naar kinderopvang hebben onze aandacht. Daar is winst te behalen. Het expliciteren van de wederzijdse verwachting is een tweede belangrijk element van de L van de doorgaande Lijn.
A Ambitie: elke ouder 100% succesvol betrokken
Welk kind verdient het dat wij als professionals niet met de ouders goed samenwerken?
Wat ons betreft geen enkel. Onze ambitie is dan ook, telkens weer met elke ouder een goede samenwerkingsrelatie onderhouden. Daarmee halen we niet alleen het beste uit onze kinderen, ook uit onszelf en ook uit de ouders. Hoe mooi is dat?!
N Naast elkaar samenwerken
Wij werken met ouders samen vanuit de gedachte: wij zijn de professional en de ouders zijn de ervaringsdeskundigen wat hun kind betreft. Soms gaat samenwerken als vanzelf goed, soms vraagt het van de professional om lastige momenten in het samenwerken probleemoplossend te bespreken en tere onderwerpen eerlijk en open op tafel te leggen. Vanzelfsprekend, zou je zeggen, en toch leert onderzoek dat 95% van de problemen tussen ouders en school is te herleiden tot miscommunicatie.
S Systeem
We hebben gepland om na de zomer regelmatig de kwaliteit van de samenwerking met ouders te meten. Dan weten we hoever we op weg zijn naar de 100%. We ondernemen kleine evidence based acties als dat nodig is, waardoor de samenwerkingsrelatie weer gaat glanzen. We delen succesverhalen. En we gebruiken intervisie om lastige situaties tot een goed einde te brengen.
De belofte van de Glans-techniek is dat als elk van deze ingrediënten IKC-breed tiptop op orde is, we onze ambitie realiseren. Zodat we met elke ouder jaar in jaar uit succesvol samen te werken wordt ween de ontwikkeling van zijn of haar kind.
Het resultaat van succesvolle samenwerking met ouders?
- Elk kind groeit door naar zijn ‘persoonlijk record’
- Elke ouder is ambassadeur van het IKC
- Een IKC-team met een gezamenlijke ambitie en een sterke professionele uitstraling
Wil je ook het samenwerken met ouders versterken?
Marja Klaver schreef twee boeken over de Glans-techniek. Een is gericht op het primair onderwijs, de tweede is speciaal voor de Kinderopvang. Hiervoor dook ze in het belangrijkste wetenschappelijk onderzoek. De samenvattingen hiervan hebben we voor je op een rij gezet.
Hier kun je het gratis downloaden: Overzicht wetenschappelijk onderzoek ouderbetrokkenheid.
Benieuwd naar de infographic van de Glans-techniek? Ook die kun je gratis downloaden.