Wintertijd, hoe neem jij meer rust?

De wintertijd is weer aangebroken. De periode in het jaar waar we van oudsher minder actief zijn en meer rusten.   Maar doen we dat nog wel? Of blijft onze to do list net zo lang als in de zomerperiode, En hoe zit het eigenlijk met de rust van je kind?

Leeftijd

Kinderen 0 tot 2
Kinderen 2 tot 4
Kinderen 4 tot 8
Kinderen 8 tot 12
Kinderen 12+
Hele gezin
Volwassenen

Thema

Ouderschap
Slapen
Ontspanning
Spelen
Bewegen
Opvoeden
Gedrag en emoties
Zorg goed voor jezelf

De wintertijd is weer aangebroken. De periode in het jaar waar we van oudsher minder actief zijn en meer rusten.  
Maar doen we dat nog wel? Of blijft onze to do list net zo lang en uitgebreid als in de zomerperiode, waarin de dagen lang zijn en de zon ons energie geeft. 
En hoe zit het eigenlijk met de rust van je kind? Slaapt je kind voldoende? En als je kindje korte nachten maakt, zijn er dan andere momenten dat er ruimte is om uit te rusten?
Uitrusten zit namelijk niet alleen in voldoende slaap, maar ook in voldoende tijd hebben om niets te doen of te moeten. Deze tijd besteed je bij voorkeur dan niet achter de tv of een andere vorm van schermpje. 

Meer informatie over het effect van schermtijd lees je onder andere in deze collums. 
Achter het scherm weg 
De schadelijke effecten van te veel schermtijd voor kinderen

Wij als ouders zijn het voorbeeld van onze kinderen en precies daarin zit voor ons de mogelijkheid om hen te leren ontspannen. Door je eigen schermtijd te beperken in hun bijzijn leer je hen dat je prima kan functioneren als je telefoon niet aan je hand zit vastgelijmt. Maar je kan hen ook leren dat ontspannen meer is dan op de bank hangen. 
Je kan hen voordoen hoe fijn het is om buiten te zijn. Door te werken in de tuin of een fijne wandeling te maken. 
Of door boeken te lezen. Ben je zelf niet echt een lezer? Probeer dan eens een luisterboek. Ook een heel fijne tip voor je kinderen. 
Ook sporten is een activiteit waar je van op kan laden. Bedenk je eens dat je na een drukke dag op kantoor gaat sporten. Je komt vaak weer met een leger hoofd thuis en voelt je prettig. Je hebt je lijf moe gemaakt en slaap over het algemeen beter. 
Dit geldt ook voor kinderen. Een dag in de schoolbanken vergt enorm veel van het concentratie vermogen van een kind. Door na school lekker buiten te spelen, te voetballen, tikkertje te spelen of te springtouwen kan het de stress die ze op school hebben ervaren beter relativeren en de volgende dag met meer energie in de school banken plaatsnemen. 

Nog een fijne activiteit voor kinderen en voor hun ouders is het doen van ontspanningsoefeningen/ mediteren.
Ga jij deze oefening uitproberen? 

 

 

 

 

kinder meditatie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.