Als ouders willen we niets liever dan dat onze kinderen gelukkig en gezond opgroeien. Maar soms kan het lastig zijn om te begrijpen wat ze precies nodig hebben, vooral wanneer ze zich anders gedragen dan we verwachten of wanneer ze worstelen met hun emoties. Het is dan ontzettend waardevol om te begrijpen wat er in hun hoofd en hart omgaat.
Kinderen, tieners en jongeren kunnen soms vastlopen in hun emoties. Ze kunnen snel boos of verdrietig worden, of zich terugtrekken van hun omgeving. Dit kan hen het gevoel geven het contact met zichzelf te verliezen en zich op manieren te gedragen die moeilijk te begrijpen zijn, zowel voor henzelf als voor hun omgeving.
Voor ouders is het niet altijd gemakkelijk om precies te zien wat er aan de hand is, en de zoektocht naar antwoorden leidt soms tot ruzie en strijd. In dergelijke gevallen kan het waardevol zijn om iemand van buitenaf een frisse blik te laten werpen.
Als leren anders gaat
Ook kan het ontzettend moeilijk zijn wanneer jullie van school hoort dat jullie kind vastloopt. De lees-, reken- of leerontwikkeling blijft achter, of juist... jullie kind is zo slim, maar haakt toch af.
Dat roept veel vragen op. Over het gedrag van jullie kind, over de aansluiting op school, en over wat er eigenlijk écht speelt. Het brengt jullie als ouders vaak in een periode van onzekerheid, vol zorgen, twijfels en misschien ook onbegrip.
Soms biedt het idee van een diagnose verlichting. Het kan helderheid scheppen, woorden geven aan wat tot dan toe ongrijpbaar was. En richting geven voor passende ondersteuning.
Tegelijkertijd komt zo’n ‘label’ vaak met gemengde gevoelens. Verdriet, angst, twijfel … want wat betekent dit voor de toekomst? En wordt jullie kind straks nog wel gezien om wie het écht is?
Ook bij (mogelijk) kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid zie ik dit regelmatig gebeuren. Zij ontwikkelen zich anders, denken sneller of dieper, en vallen daardoor buiten de kaders van het gewone schoolsysteem. Maar omdat hun gedrag niet altijd past bij het stereotype ‘slimme kind’, wordt hun werkelijke behoefte vaak niet herkend. Ze vervelen zich, trekken zich terug of laten juist storend gedrag zien en krijgen dan onterecht het stempel ‘lastig’ of ‘onwillig’.
Juist bij deze kinderen is het zó belangrijk om verder te kijken. Niet alleen naar wat ze doen, maar vooral naar wat eronder ligt. Want wie niet wordt gezien in zijn of haar mogelijkheden, raakt zichzelf makkelijk kwijt.
Wat ik voor jullie en jullie kind kan betekenen
Of het nu gaat om onzekerheid, faalangst, perfectionisme, gevoeligheid voor prikkels, of een ontwikkelingsvoorsprong waarbij jullie kind zich sneller of anders ontwikkelt dan zijn leeftijdsgenoten, ik ben er om te ondersteunen. Misschien heeft jullie kind moeite om vrienden te maken, voelt het zich niet altijd begrepen, of heeft het behoefte aan hulp bij het omgaan met veranderingen zoals een nieuwe school of de puberteit.
Ook bij praktische uitdagingen, zoals schoolkeuzes, leren plannen of het vinden van balans tussen school en vrije tijd, begeleid ik jullie graag.
Bij het ontwikkelen van lees-, reken- en leervaardigheden bied ik begeleiding die aansluit bij hoe jullie kind van nature denkt en leert. Samen onderzoeken we hoe de lesstof op een andere manier benaderd kan worden: visueel, praktisch of juist vanuit gevoel en overzicht.
Dit zorgt vaak niet alleen voor betere resultaten, maar vooral ook voor meer rust, plezier en vertrouwen. Want wanneer jullie kind merkt dat leren wél lukt op een manier die bij hem of haar past, groeit motivatie én zelfvertrouwen.
Jullie kind leert: ik kán dit op mijn eigen manier. En juist dat besef is een krachtige motor voor groei. Het versterken van het geloof in eigen kunnen staat daarbij altijd centraal.
Mijn aanpak
Mijn begeleiding is persoonlijk, laagdrempelig en creatief. Door middel van spel, creatieve activiteiten en praktische oefeningen kunnen kinderen zich vrij voelen en ontdekken ze nieuwe manieren om met uitdagingen om te gaan. Mijn aanpak is vooral oplossingsgericht: ik richt me op wat er wél kan, zodat we samen stappen vooruit kunnen zetten.
In mijn praktijk staat het omarmen van verschillen centraal. Ieder kind leert, denkt en groeit op zijn of haar eigen unieke manier. In onze samenleving komt het woord "stoornis" vaak voor, maar het brengt ook helaas vaak een stigma met zich mee. Het suggereert dat er iets ‘fout’ is met een kind, terwijl het vaak gaat om een andere manier van denken, voelen, ervaren en zijn. Deze term kan onterecht het gevoel geven dat iemand minder waard is of niet kan bijdragen.
In plaats van te spreken over ‘stoornissen’, richt ik me op de unieke kwaliteiten van jullie kind die voortkomen uit die andere manier van denken en zijn. Of het nu gaat om hoogbegaafdheid, dyslexie, ADHD of autisme, samen ontdekken we hoe we deze eigenschappen kunnen inzetten als kracht.
Over mij
Mijn naam is Ilse Steenbergen, geboren in 1977, getrouwd met Adrie en trotse moeder van drie dochters. In Strijen, Hoeksche Waard, heb ik mijn praktijk aan huis. Met een achtergrond in levenslooppsychologie en als moeder begrijp ik hoe belangrijk het is om kinderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun zelfvertrouwen en veerkracht. Ik blijf me voortdurend ontwikkelen door het volgen van trainingen en webinars, zodat ik altijd werk volgens de nieuwste inzichten.
Om mijn kwaliteit te waarborgen, ben ik aangesloten bij Adiona, de landelijke beroepsorganisatie voor kinderen, jongeren en gezinscoaches.
Klaar om de eerste stap te zetten?
Heeft jullie kind wat extra steun nodig? Neem gerust contact op, ik help jullie graag verder! Samen bouwen we aan een toekomst waarin jullie kind kan stralen. "Het mooiste dat je kunt worden, is jezelf!"
Voor meer informatie of het maken van een afspraak, kan contact opgenomen worden met ilse kinder- en jongerencoaching, via telefoon 06-48073295 of e-mail info@coachingilse.nl. Meer informatie is ook te vinden op www.coachingilse.nl.